آرشیو ماهانه: دسامبر 2017

بیماری عروق کرونر

رگ های کرونر، مسئولیت رساندن خون، اکسیژن و مواد غذایی را به قلب انسان دارند، زمانی که این رگ ها آسیب ببینند، می توان گقت که فرد دچار بیماری عروق کرونر شده است. رسوبات کلسترولی و التهاب، از عوامل اصلی بیماری عروق کرونر است.

زمانی که کلسترول در این رگ ها رسوب می کند، جریان مواد در رگ ها به شدت کاهش می یابد، در نهایت جریان خون نیز به قلب کاهش می یابد. در پی این عوامل و کاهش جریان خون، فرد دچار درد در قفسه سینه، تنگی نفس و سایر علائم و نشانه های بیماری عروقی کرونر می شود. لازم به ذکر است که انسداد کامل عروق کرونر و درمان نکردن آن می تواند سبب حمله قلبی و در نهایت منجر به مرگ شود.

بیماری عروق کرونر

ممکن است که فردی دچار بیماری عروق کرونر باشد اما در طول بیماری هیچ نوع علائم و نشانه ای را متوجه نشود. در بیشتر مواقع این بیماری در پی یک حمله قلبی توسط متخصص قلب و عروق بعد از معاینه قلبی، تشخیص داده می شود.

علائم

زمانی که عروق کرونر بدن، در پی رسوبات کلسترولی و التهابات، بسته شوند، این عروق نمی توانند به میزان لازم خون و اکسیژن را به قلب شما برسانند. این مشکل زمانی شدید تر می شود که شما در حال انجام فعالیت های سنگین مانند ورزش باشید. ممکن است در پی این بیماری برخی از علائم زیر را مشاهده کنید:

درد در قفسه سینه

ممکن است که در پی این بیماری شما، در قفسه سینه احساس درد و فشار و تنگی داشته باشید. حالتی شبیه به اینکه کسی به سینه شما فشار می آورد. این درد معمولا در قسمت وسط و یا سمت چپ سینه ایجاد می شود. این نشانه معمولا در پی استرس عاطفی ایجاد می شود.

coronary artery disease

تنگی نفس

اگر قلب نتواند به میزان کافی خون و اکسیژن دریافت کند، ممکن است تنگی نفس و خستگی در شما ایجاد شود.

حمله قلبی

در برخی از موارد در پی انسداد کامل عروق کرونر، ممکن است حمله قلبی نیز رخ دهد. تمام این علائم و نشانه ها، در زنان شایع تر از مردان است.

چه زمانی باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کرد

اگر علائمی مشکوک به حمله قلبی را در خود یا اطرافیان خود داشته باشید باید سریعا با اورژانس تماس بگیرید. اما اگر هر کدام از علائم و نشانه های دیگر را داشتید در اولین فرصت حتما به متخصص قلب و عروق، مراجعه کنید.

source: www.mayoclinic.org

رژیم قلیایی

رژیم قلیایی ( رژیم آلکالین ) بر اساس بررسی های انجام شده به نظر می رسد که یک رژیم غذایی عالی باشد. طررفداران رژیم قلیایی، بر این باورند که جایگزین کردن رژیم قلیایی و حذف غذاهایی که اسید تولید می کنند، می تواند تاثیر بسزایی در بهبود سلامتی انسان داشته باشد.

آن ها حتی ادعا می کنند که رژیم قلیایی می تواند در بهبود و درمان بیماری های جدی همچون سرطان، کمک کند. اما آیا واقعا این ادعا واقعیت دارد؟

رژیم قلیایی

رژیم قلیایی چیست؟

این رژیم که با نام رژیم غذایی قلیایی شناخته شده است، بر اساس این ایده است که تمام غذاهایی که می خوریم می تواند اسیدی یا قلیایی باشد، و میزان PH بدن را تغییر دهد.

هنگامی که بدن ما غذایی را که خورده ایم را متابولیزه می کند، انرژی ( کالری ) را از غذا استخراج می کند، در زبان عامیانه، بدن غذا را می سوزاند. زمانی که بدن غذا را می سوزاند، کالری و انرژی از آن جدا می شود.

این حالت مانند آتش زدن چوب در کوره است. وقتی چوب را در کوره می سوزانید، دودی که از آن بلند می شود همان کالری است، و ماده ای که در آخر باقی می ماند همان خاکستر باقی مانده از چوب است.

بررسی های نشان می دهد که این خاکستر می تواند اسیدی یا قلیایی یا خنثی باشد، طرفداران این رژیم بر این باورند که این خاکستر می تواند به طور مستقیم بر اسیدیته بدن انسان تاثیر بگذارد.

پس نتیجه می گیریم اگر غذاهای اسیدی بخورید این خاکستر در نهایت اسیدیته بدن شما را اسیدی می کند و اگر غذاهای قلیایی بخورید، اسیدیته بدن شما قلیایی می شود.

طرفداران رژیم قلیایی اثبات کرده اند که، غذاهایی با خاکستر اسیدی بدن شما را در برابر بیماری ها آسیب پذیرتر می کند، در حالی که مواد غذایی با خاکستر قلیایی، خاصیت محافظتی بدن شما را افزایش می دهد. شما با انتخاب مواد غذایی قلیایی و یک رژیم غذایی سالم می توانید سلامت بدن خود را تقویت کنید.

مواد غذایی اسیدی و قلیایی

مواد غذایی که خاکستر اسیدی دارند شامل پروتئین، فسفات و گوگرد هستند، مواد غذایی که خاکستر قلیایی دارند شامل کلیسیم، منیزیم و پتاسیم هستند.

مواد غذایی اسیدی

این مواد شامل مرغ، ماهی، لبنیات، تخم مرغ و الکل هستند.

مواد غذایی خنثی

این مواد شامل چربی ها، نشاسته ها و قندهای طبیعی هستند.

مواد غذایی قلیایی

این مواد شامل میوه ها، آجیل، حبوبات و سبزیجات هستند.

رژیم قلیایی چه تاثیری بر روی چربی شکم دارد؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید رژیم قلیایی علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن شما، با افزایش سطح قلیایی بدنتان می تواند به از دست دادن چربی های داخلی بدن کمک کند.

بهتر است مکانیسم چربی سوزی بدن با رژیم لاغری را این طور توضیح دهیم: هنگامی که میزان اسید در بدن شما افزایش می یابد، بدن نسبت به انسولین مقاومت نشان می دهد، در این زمان که بدن نسبت به انسولین مقاوم می شود، بدن شروع به تولید بیشتر انسولین می کند. پس هر مقدار کالری که شما به طور روزانه مصرف کنید به چربی در بدنتان تبدیل می شود.

افزایش سطح انرژی

بنا به نظر بیشتر متخصصان تغذیه انسان تبدیل به آن چیزی می شود که آن را می خورد.  اسیدی بودن رژیم غذایی شما، سطح انرژی شما را کاهش داده و در نهایت سبب احساس شدید خستگی  تان می شود. عکس این رابطه نیز صدق می کند، طرفداران رژیم قلیایی معتقدند که غذاهای قلیایی سبب افزایش انرژی در بدن شده و همین موضوع به جوانسازی بدن شما کمک خواهد کرد.

افزایش سلامتی بدن

از آنجایی که مواد غذایی قلیایی شامل مواد سالم و مغذی همچون سبزیجات، ماهی و میوه ها هست، باعث می شود که شما عادات غذایی سالمی پیدا کنید. به واسطه استفاده ار رژیم غذایی قلیایی، شما مقادیر زیادی از اسید فولیک، ویتامین C، فیبر و منیزیم را دریافت خواهید کرد.

در امان ماندن از پیری زودرس

حتما تا به حال بارها شنیده اید که مصرف مدام سبزیجات و میوه ها می تواند از بروز پیری زودرس پیشگیری کند. این مواد غذایی می توانند اثرات مخرب محیطی بر روی پوست شما را خنثی کنند.  مصرف غذاهای اسیدی همچون گوشت، پنیر، شکر و قهوه سبب افزایش تولید رادیکال های آزاد و حمله آن ها به پوست بدن می شود.

یکی از مهم ترین و اصلی ترین قوانین رژیم غذایی قلیایی، پرهیز جدی از مصرف شکر است.

اندازه گیری سطح PH خون

میزان طبیعی و خنثی PH بدن بین 7.1 تا 7.5 است، زمانی که این رقم افزایش یابد، اسیدیته بدن قلیایی می شود و زمانی که کاهش یابد، اسیدیته بدن اسیدی می شود. روش مناسب برای اندازه گیری PH بدن، تست خون است، اما لازم است توجه داشته باشید که بهترین زمان برای تست PH، صبح هنگام و زمانی که ناشتا هستید، می باشد.

source:https://www.healthline.com/nutrition/the-alkaline-diet-myth

با تشکر، مدیریت سایت دکتر پزشکی،  متخصص قلب در غرب تهران

بیماری سندرم هایپوپلاستی قلب چپ

بیماری سندرم قلب چپ هیپوپلاستی در زمان تشکیل قلب نوزاد رخ می دهد و دلایل ابتلا به آن مشخص نیست. قلب در حالت معمولی چهار بخش دارد، که دو بخش در سمت راست و دو بخش در سمت چپ واقع شده است. سندرم قلب چپ هیپوپلاستی، جز بیماری های قلبی مادرزادی نادر است که در آن  قلب  چپ به خوبی تشکیل نمی شود. نارسایی خونی، یکی از دلایل ابتلا به این بیماری در کودکان می باشد.

علائم پس از تولد کودک

کودکان با داشتن علائم این بیماری پس از تولد به آن مبتلا می شوند. نشانه های این بیماری شامل عوامل زیر است:

• رنگ پوست مایل به خاکستری
  • کم اشتهایی
  • سردی دست و پا
  • خواب آلودگی و کم تحرکی

در کودکان مبتلا به بیماری سندروم هایپوپلاستیک چپ قلب، اگر ارتباط بین سمت چپ و راست قلب بسته شود فرد دچار شوک قلبی شده و در نهایت به فوت او منجر می شود.

علائم شوک قلبی

• سردی و رنگ پریدگی پوست
  • پالس سریع و ضعیف
  • تنفس نامعمول که ممکن است بسیار سریع و سطحی باشد
  • بزرگی بیش از حد مردمک چشم
  •  خیرگی و بی فروغ شدن چشم ها

بیماری سندرم هایپوپلاستی قلب چپ

چه وقت به متخصص قلب و عروق مراجعه کنیم

بیماری سندرم قلب چپ هیپوپلاستی در زمان تشکیل قلب نوزاد فرد را دچار کرده و دلایل ابتلا به آن مشخص نیست. قلب در حالت معمولی چهار بخش دارد، که دو بخش در سمت راست و دو بخش در سمت چپ واقع شده است. سندرم قلب چپ هیپوپلاستی بیماری  مادرزادی نادر است که در آن سمت چپ قلب به خوبی تشکیل نشده است.

عوارض

بدون اعمال جراحی بیماری سندروم هایپوپلاستی قلب چپ، به ویژه در چند هفته اول  به شدت مهلک و کشنده است.

با درمان و تحت نظر گرفتن متخصص قلب و عروق، بسیاری از کودکان از خطر مرگ نجات یافته اند،  برخی از این عوارض شامل:

• احساس کسالت و رخوت بدن هنگام هرگونه فعالیت بدنی
  • ریتم نامنظم ضربان قلب
  • آب آوردن شش ها و شکم ( از سینه تا لگن خاصره)، ران و کف پا
  • ایجاد لخته خون که به بسته شدن رگ و یا انسداد شریان های خونی منجر می شود
  • ایجاد اختلالات مغزی و سیستم اعصاب و روان
  • نیاز به عمل قلب و پیوند آن

موارد پیشگیری

هیچ راهی برای جلوگیری از این بیماری در دست نیست. اگر این بیماری در خانواده شما موروثی است قبل از هرگونه اقدام برای بارداری با متخصص قلب و عروق مربوطه مشورت کنید.

Hypoplastic left heart syndrome

source: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hypoplastic-left-heart-syndrome/symptoms-causes/syc-20350599

پیراشکی جوجه و آواکادو

پیراشکی جوجه و آواکادو یک غذای کاملا سالم بوده که طرز تهیه آن بسیار راحت است. ترکیب آواکادو تازه، سیب زمینی، جوجه، ادویه جات و پنیر، ترکیبی بسیار لذیذ است که لازم نیست شما نگران کالری آن باشید و یا از خوردن آن احساس گناه کنید!

شما برای اطلاع از خواص بی نظیر آواکادو می توانید به مقاله ” سالاد آواکادو و مرغ ” مراجعه کنید.

طبق گفته های خانم دکتر سپیده پزشکی، متخصص قلب و عروق، اولین قدم برای داشتن قلبی سالم و پیشگیری از هر نوع بیماری قلبی، داشتن یک رژیم غذایی سالم است.

پیراشکی جوجه و آواکادو

مواد لازم جهت تهیه پیراشکی جوجه و آواکادو

مرغ پخته شده و کباب شده   2 فنجان

پنیر موزارلا                    2 فنجان

آواکادو کباب شده               2 عدد

چنبره                            2 قاشق غذاخوری

خامه ترش                      4/1 فنجان

زیره سبز                       2/1 قاشق چایخوری

پودر چیلی                     1 قاشق چای خوری

پودر سیر                       1 قاشق چایخوری

نمک                            4/1 قاشق چایخوری

خمیر آماده پیراشکی          4 عدد

دستور العمل

فر را از قبل با درجه 350، گرم کنید.

در یک کاسه متوسط، جوجه، پنیر موزارلا، آواکادو، خامه ترش و همه ادویه ها را با هم مخلوط کنید.

مواد را به 4 قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را در مرکز یک خمیر پیراشکی قرار دهید و خمیر را رول کنید.

15 تا 20 دقیقه زمان برای پخت لازم است. زمانی که لبه های پیراشکی به رنگ قهوه ای درآمد، پیراشکی شما آماده است.

BAKED CHICKEN AVOCADO BURRITOS

INGREDIENTS

2 cups chicken, cooked and diced

2 cups mozzarella cheese

2 avocados, diced

2 Tablespoons cilantro, chopped

¼ cup sour cream

½ teaspoon cumin

1 teaspoon chili powder

1 teaspoon garlic powder

¼ teaspoon salt

4 large burrito sized tortillas

INSTRUCTIONS

Preheat oven to 350 degrees. Spray a baking sheet with non stick cooking spray.

In a medium sized bowl mix chicken, mozzarella cheese, avocados, cilantro, sour cream, cumin, chili powder, garlic powder and salt until incorporated.

Spread ¼ of the mixture into the center of a tortilla. Roll up and place seam side down on the baking sheet. Repeat for the remaining tortillas.

Bake for 15-20 minutes or until the center is heated throughout and the edges are lightly brown.