بیماری های قلبی مادرزادی

چرا که قلب دارای ساختاری پیچیده ای می باشد. شیوع این بیماری در بین نوزادانی که زنده متولد می شوند 8 از هزار و در بین نوزادانی که سقط می شوند 20 از هزار است. البته اغلب بیماری های مادرزادی قلب امروزه قابل درمان می باشند اما همچنان جزو دلایل مهم در مرگ و میر نوزادان به شمار می رود.

دلایل بیماری های مادرزادی قلبی

در هشت درصد از موارد بیماری های قلبی مادرزادی دلایل ژنتیکی می باشد و دو درصد هم دلایل محیطی می باشد و سایر علت ها هم مشترک محیطی ژنتیکی می باشند( چند عاملی).هرچند که در غالب موارد علت بیماری قابل تشخیص نیست.

علت های بیماری های مادرزادی قلب اطفال به طور که به سه دسته تقسیم می شوند:

1. علت های جنینی
  2. علت های مادری
  3. اختلالات کروموزومی و علت های ژنتیکی

علت های جنینی

بیماری های خارج قلبی جنین مانند فتق دیافراگماتیک، سندروم داون،ترنر،هیدروپس

علت های مادری

• عفونت هایی در مادر مانند سرخک، اوریون و سرخچه
  • مصرف الکل در مادر
  • بیماریی های خاص در مادر مانند دیابت، فشار خون بالا، فنیل کتون اوری و لوپوس،اختلالات تیروئید
  • در معرض تابش اشعه ایکس بودن مادر در ده هفته ی ابتدایی بارداری
  • مصرف برخی از داروها توسط مادر مانند لیتیوم و وارفارین و یا داروهای ضد تشنج

بیماری-های-مادرزادی-قلب-اطفال

اختلالات کروموزومی و علت های ژنتیکی

داشتن سابقه بیماری قلبی در خواهرو برادر و یا والدین مانند سندروم نونان،دی جورج و سندروم مارفان

دسته بندی بیماری های مادرزادی قلب در اطفال

بیماری های مادرزادی قلب بیماریی هایی می باشند که از همان دوره جنینی در فرد وجود دارند اما ممکن است دردوره جنینی مشکلی را به وجود نیاورد و در سایر دوره های زندگی (نوزادی، کودکی و گاها حتی بزرگسالی) بروز کند.البته تشخیص این بیماری ها در دوره جنینی حائز اهمیت می باشد. بیماری های مادرزادی قلب را بر حسب اینکه کدام قسمت قلب را درگیر می کند به چند دسته می توان تقسیم کرد:

1. بیماریی هایی که در آنها جریان خون ریوی کاهش یافته و با کبودی همراه می باشند. این دسته از بیماری می تواند به دلایلی مانند سوراخ بین بطن و تنگی شدید دریچه ریوی (TOF)، تشکیل نشدن دریچه ریوی (PA) و مواردی از این قبیل می باشد.کبودی های این دسته از بیماری ها گاها از بدو تولد می باشد و یا چند ماه بعد بروز می کند.
  2. بیماریی هایی که در آنها جریان خون ریوی بالا می رود. برخی از این دلایل عبارتند از:ارتباط بین دهلیزی (ASD2)، ارتباط بین بطنی (VSD) و یا ارتباط بین شریان ریوی و آئورت (PDA).این بیماری بسته به نوع و شدت اش در فرد مشکلات مختلفی مانند عفونت های مکرر تنفسی،صدای غیر طبیعی قلبی، نارسایی قلبی و غیره را به وجود می آورند.
  3. بیماری های کمپلکس که چندین اختلال قلبی به طور هم زمان در بیمار دیده می شود. مثلا بیماری های تنگی شدید دریچه ریوی، سوراخ بین بطنی و دریچه سه لتی باهم در فردی بروز کند.
  4. بیماری های قلبی که در آنها یکی از دریچه های قلبی ( دریچه ریوی، دریچه آئورت و یا رگ آئورت) دارای تنگی باشند.این دسته از بیماری ها کبودی را به همراه نخواهند داشت.

علائم بیماری مادرزادی قلب

در دوره جنینی بیماری مادرزادی قلبی وجود دارد و باعث بروز علائمی می شود ، به عنوان مثال در صورتی تجمع مایع در بخش های مختلف بدن رخ می دهد که دریچه سمت راست قلب با نارسائی همره باشد .

بهتر است بدانید بسته به نوع بیماری علائم بیماری مادرزادی قلب در جنین متولد شده متغییر است ، ممکن است سال ها یا ماه ها بعد از تولد این علائم خود را نشان دهد .

شیرخواران

ممکن است پس از اینکه نوزاد به دنیا آمد هیچ علامت و علائمی بیانگر بیماری نباشد و فقط متخصص است که با معاینه دقیق قلب نوزاد پی با مشکلات وبیماری او می برد ، یکی از علت های که در بیمارستان ها پزشک ویزیت کامل نوزاد  را قبل از ترخیص انجام می دهد همین علت است .

برخی از شیرخواران که در روزهای اول بیماری مادرزادی قلب را دارند با کبودی روبرو می شوند ، این در حالی است که هر چه سن نوزاد بیشتر شود کبودی ها نیز بیشتر می شود .

تنگی نفس یکی دیگر از علائم بیماری مادرزادی قلب می باشد که بیانگر این مشکل وبیماری است ، در زمان تغذیه به دلیل بیماری تعداد تنفس نوزاد افزایش می یابد .

خستگی زود رس از مهم ترین علائم بیماری مادرزادی قلب است که خیلی زود نوزاد خسته می شود و از ادامه اینکه به شیرخوردن بپردازد ، اجتناب می کند .

در این نوزادان اختلال خواب نیز وجود دارد ، بسیار باید دقت شود که این بیماری با سایر بیماری ها اشتباه گرفته نشود زیرا برخی از اشخاص این بیماری را دل درد شیر خوار اشتباه می گیرند در نتیجه راه درمانی را آغاز نمی کنند و ممکن است نوزاد با خطر جدی روبرو شود ، به همین دلیل توصیه می شود که حتما معاینه به شکل دقیق انجام شود و نوزاد را جهت چکاپ حتما نزد پزشک ببرند .

نکته دیگری را که مادران باید به آن دقت نمایند ، وجود هر گونه اختلال در وزن گیری است .

البته باید به این نکته توجه نمایید که علت های مختلفی سبب اختلال در وزن گیری می شود اما باید علت بررسی شود تا مشخص شود این علت به بیماری قلب نوزاد وابسته است یا خیر

بیماری-های-مادرزادی-قلب-اطفال-2

کودکان

نکته ای که وجود دارد این است که علایم بیماری مادرزادی قلب در کودکان و شیرخوران تقریبا مشابه است ، یکی از علائمی که در همگی مشابه است اختلال در تنفس می باشد که شخص در زمان انجام ورزش نمی تواند مانند همکلاسی های خود فعالیت های ورزشی را انجام دهد .

در کودکان درد قفسه سینه از علائم بیماری قلب مادرزادی است ، این علائم در بزرگسالان بیشتر از کودکان است و در صورتی که درد قفسه سینه در کودکان غیر عادی باشد حتما به پزشک مراجعه شود که مشخص گردد این درد با بیماری قلب مادرزادی مرتبط است یا خیر

درمان بیماری مادرزادی قلب

برای این بیماری درمان های مختلفی وجود دارد بسته به میزان پیشرفت بیماری و سن بیمار درمان ها متفاوت است در ذیل به بیان مهم ترین درمان های بیماری مادرزادی قلب می پردازیم

درمان دارویی

درمان جراحی

درمان مداخله انژیوگرافی

تحت نظرگرفتن کودک مبتلا به بیماری مادرزادی قلب

و…

درمان بیماری های قلبی مادرزادی

در بیشتر حالات نقایص قلبی مادرزادی و بیماری های قلبی مادرزادی، نیازی به درمان و یا حتی عمل جراحی نیست. در این حالت کودک مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی، دائما تحت نظر متخصص قلب و عروق قرار می گیرد و با روش درمان دارویی به زندگی عادی خود ادامه می دهد.

اما در برخی از موارد و بروز مشکلات جدی تر، ممکن است کودک تحت درمان های زیر قرار گیرد:

• عمل کانتر
  • عمل جراحی

عمل کانتر

عمل کانتر به هیچ عنوان عمل نگران کننده ای نمی باشد، و یک عمل بسیار ساده وآسان و بی خطر است. در این نوع از عمل یک سوراخ کوچک در پوست ایجاد شده و لوله بسیار ظریف و انعطاف پذیر ( کانتر ) توسط متخصص قلب و عروق وارد سرخرگ یا سیاهرگ فرزند شما می شود.

عمل جراحی

در موارد حادتر که حتی قلب کودک با عمل کانتر درمان نشود، ممکن است متخصص قلب و عروق، انجام عمل جراحی قلب کودک شما را پیشنهاد دهد. در این حالت کودک تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته و ممکن است با یک بار عمل جراحی، مشکلات قلبی مادرزادی وی درمان شود. اما در برخی از کودکان، متاسفانه ممکن است چند نوع بیماری و ناهنجاری های قلبی، قلب وی را درگیر کرده باشد. در این صورت نیاز به بیشتر از یک بار عمل جراحی قلب می باشد. در نهایت ممکن است که این کودک نیاز به پیوند قلب داشته باشد.

درمان بیماری های قلبی مادرزادیی

مراقبت از کودکان مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی

توجه داشته باشید که کودکان مبتلا به بیماری های قلبی مادرزادی باید به طور مرتب و دراز مدت تحت نظر متخصص قلب و عروق باشد. این مراقبت ها به کودک شما کمک می کند تا از کیفیت زندگی بهتری برخوردار شوند. و از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری شود.

مراقبت های دوران بارداری

با اینکه تا کنون دلیل اصلی بیماری های قلبی مادرزادی به طور قطعی شناخته نشده است، اما متخصصان قلب، انجام برخی از اقدامات و مراقبت ها را در دوران بارداری برای پیشگیری از بیماری های قلبی مادرزادی و نقایص مادرزادی، تاکید می کنند. شما مادران عزیز با رعایت این اقدامات می توانید خطر ابتلا کودک خود به این بیماری ها را تا حد چشم گیری کاهش دهید.

برخی از اقدامات لازم در دوران بارداری

• زدن واکسن سرخچه
  • کنترل کردن بیماری های مزمن: مانند بیماری دیابت، فشار خون بالا و صرع
  • دوری کردن از مواد آسیب زا: موادی مانند رنگ های ساختمانی و یا مواد شوینده و عدم استفاده از الکل و سیگار
  • خوردن مولتی ویتامین ها و اسید فولیک با تجویز پزشک

منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

با تشکر، مدیریت سایت دکتر پزشکی متخصص قلب و عروق

4 + ده =