بیماری عروق کرونر

رگ های کرونر، مسئولیت رساندن خون، اکسیژن و مواد غذایی را به قلب انسان دارند، زمانی که این رگ ها آسیب ببینند، می توان گقت که فرد دچار بیماری عروق کرونر شده است. رسوبات کلسترولی و التهاب، از عوامل اصلی بیماری عروق کرونر است.

زمانی که کلسترول در این رگ ها رسوب می کند، جریان مواد در رگ ها به شدت کاهش می یابد، در نهایت جریان خون نیز به قلب کاهش می یابد. در پی این عوامل و کاهش جریان خون، فرد دچار درد در قفسه سینه، تنگی نفس و سایر علائم و نشانه های بیماری عروقی کرونر می شود. لازم به ذکر است که انسداد کامل عروق کرونر و درمان نکردن آن می تواند سبب حمله قلبی و در نهایت منجر به مرگ شود.

بیماری عروق کرونر

ممکن است که فردی دچار بیماری عروق کرونر باشد اما در طول بیماری هیچ نوع علائم و نشانه ای را متوجه نشود. در بیشتر مواقع این بیماری در پی یک حمله قلبی توسط متخصص قلب و عروق بعد از معاینه قلبی، تشخیص داده می شود.

علائم

زمانی که عروق کرونر بدن، در پی رسوبات کلسترولی و التهابات، بسته شوند، این عروق نمی توانند به میزان لازم خون و اکسیژن را به قلب شما برسانند. این مشکل زمانی شدید تر می شود که شما در حال انجام فعالیت های سنگین مانند ورزش باشید. ممکن است در پی این بیماری برخی از علائم زیر را مشاهده کنید:

درد در قفسه سینه

ممکن است که در پی این بیماری شما، در قفسه سینه احساس درد و فشار و تنگی داشته باشید. حالتی شبیه به اینکه کسی به سینه شما فشار می آورد. این درد معمولا در قسمت وسط و یا سمت چپ سینه ایجاد می شود. این نشانه معمولا در پی استرس عاطفی ایجاد می شود.

coronary artery disease

تنگی نفس

اگر قلب نتواند به میزان کافی خون و اکسیژن دریافت کند، ممکن است تنگی نفس و خستگی در شما ایجاد شود.

حمله قلبی

در برخی از موارد در پی انسداد کامل عروق کرونر، ممکن است حمله قلبی نیز رخ دهد. تمام این علائم و نشانه ها، در زنان شایع تر از مردان است.

چه زمانی باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کرد

اگر علائمی مشکوک به حمله قلبی را در خود یا اطرافیان خود داشته باشید باید سریعا با اورژانس تماس بگیرید. اما اگر هر کدام از علائم و نشانه های دیگر را داشتید در اولین فرصت حتما به متخصص قلب و عروق، مراجعه کنید.

source: www.mayoclinic.org

3 × چهار =