بیماری سندرم هایپوپلاستی قلب چپ

بیماری سندرم قلب چپ هیپوپلاستی در زمان تشکیل قلب نوزاد رخ می دهد و دلایل ابتلا به آن مشخص نیست. قلب در حالت معمولی چهار بخش دارد، که دو بخش در سمت راست و دو بخش در سمت چپ واقع شده است. سندرم قلب چپ هیپوپلاستی، جز بیماری های قلبی مادرزادی نادر است که در آن  قلب  چپ به خوبی تشکیل نمی شود. نارسایی خونی، یکی از دلایل ابتلا به این بیماری در کودکان می باشد.

علائم پس از تولد کودک

کودکان با داشتن علائم این بیماری پس از تولد به آن مبتلا می شوند. نشانه های این بیماری شامل عوامل زیر است:

• رنگ پوست مایل به خاکستری
  • کم اشتهایی
  • سردی دست و پا
  • خواب آلودگی و کم تحرکی

در کودکان مبتلا به بیماری سندروم هایپوپلاستیک چپ قلب، اگر ارتباط بین سمت چپ و راست قلب بسته شود فرد دچار شوک قلبی شده و در نهایت به فوت او منجر می شود.

علائم شوک قلبی

• سردی و رنگ پریدگی پوست
  • پالس سریع و ضعیف
  • تنفس نامعمول که ممکن است بسیار سریع و سطحی باشد
  • بزرگی بیش از حد مردمک چشم
  •  خیرگی و بی فروغ شدن چشم ها

بیماری سندرم هایپوپلاستی قلب چپ

چه وقت به متخصص قلب و عروق مراجعه کنیم

بیماری سندرم قلب چپ هیپوپلاستی در زمان تشکیل قلب نوزاد فرد را دچار کرده و دلایل ابتلا به آن مشخص نیست. قلب در حالت معمولی چهار بخش دارد، که دو بخش در سمت راست و دو بخش در سمت چپ واقع شده است. سندرم قلب چپ هیپوپلاستی بیماری  مادرزادی نادر است که در آن سمت چپ قلب به خوبی تشکیل نشده است.

عوارض

بدون اعمال جراحی بیماری سندروم هایپوپلاستی قلب چپ، به ویژه در چند هفته اول  به شدت مهلک و کشنده است.

با درمان و تحت نظر گرفتن متخصص قلب و عروق، بسیاری از کودکان از خطر مرگ نجات یافته اند،  برخی از این عوارض شامل:

• احساس کسالت و رخوت بدن هنگام هرگونه فعالیت بدنی
  • ریتم نامنظم ضربان قلب
  • آب آوردن شش ها و شکم ( از سینه تا لگن خاصره)، ران و کف پا
  • ایجاد لخته خون که به بسته شدن رگ و یا انسداد شریان های خونی منجر می شود
  • ایجاد اختلالات مغزی و سیستم اعصاب و روان
  • نیاز به عمل قلب و پیوند آن

موارد پیشگیری

هیچ راهی برای جلوگیری از این بیماری در دست نیست. اگر این بیماری در خانواده شما موروثی است قبل از هرگونه اقدام برای بارداری با متخصص قلب و عروق مربوطه مشورت کنید.

Hypoplastic left heart syndrome

source: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hypoplastic-left-heart-syndrome/symptoms-causes/syc-20350599

19 + چهار =